Kā aizsargāt savas patērētāja tiesības?
Patērētāju tiesību ievērošana ir būtiska valsts ekonomikas
stabilitātei un izaugsmei, jo tā veicina uzticību tirgum. Zinot, ka viņu
tiesības tiks aizsargātas, patērētāji jūtas droši un pārliecinoši, kas savukārt
stimulē patēriņu – vienu no galvenajiem ekonomikas dzinējspēkiem. Turklāt
patērētāju tiesību aizsardzība veicina godīgu konkurenci starp uzņēmumiem un
motivē tos piedāvāt kvalitatīvus produktus un pakalpojumus. Vienlaikus tiek
samazināti arī krāpniecības gadījumi un negodīga uzņēmējdarbība, kas kopumā
stiprina ekonomisko stabilitāti.
Tomēr patērētājam, protams, vairāk rūp personiskais labums un drošība, iegādājoties preces vai saņemot pakalpojumus. Tāpēc raidījuma "Mēs ar brāli kolosāli" radošā komanda devās pie Ekonomikas ministrijas Konkurences, tirdzniecības un patērētāju tiesību nodaļas vadītāja vietnieka Arņa Latišenko un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikācijas daļas vadītājas Sanitas Gertmanes, lai noskaidrotu, kad cilvēks kļūst par patērētāju un kādas ir viņa tiesības.
Kā pastāstīja Sanita Gertmane, pirmais solis, ja pircējs nav apmierināts ar iegādātās preces kvalitāti, ir vērsties pie pārdevēja, līdzi ņemot darījumu apliecinošu dokumentu – čeku, ievērojot likumā noteikto termiņu preces garantijai, kas ir divi gadi. Risinājumi var būt dažādi – remonts, preces maiņa vai preces iegādes izdevumu atgriešana. Ja strīdu nav iespējams atrisināt, patērētāji tiek aicināti vērsties PTAC.
Sanita Gertmane arī norādīja, ka 14 dienu atgriešanas garantija noteikti attiecas uz internetā iegādātām nelietotām precēm. Taču veikalos pirktām precēm, kuras pircējs ir novērtējis pirms iegādes, preces atgriešana ir veikala pretimnākšana, nevis obligāta prasība.
Runājot par digitālo tehnoloģiju izaicinājumiem, Ekonomikas ministrijas pārstāvis Arnis Latišenko pastāstīja, ka internetā patērētāji var tikt maldināti ar tā sauktajiem "dark patterns" jeb maldinošajiem modeļiem. Piemēram, interneta veikala lapā var būt taimeris, kas it kā norāda, cik laika atlicis līdz preces cenas maiņai. Šādi taimeri bieži vien mudina patērētāju pieņemt ātru lēmumu, lai gan cenas var nemainīties arī pēc norādītā laika. Vēl viena metode ir cenu diskriminācija, kad algoritmi piedāvā dažādas cenas atkarībā no lietotāja iepriekšējām aktivitātēm, piemēram, pērkot aviobiļetes vai rezervējot viesnīcu.
Plašāku Emīla sarunu ar ekspertiem par patērētāju tiesībām skaties vietnē www.mesarbralikolosali.lv vai raidījuma "Mēs ar brāli kolosāli" sociālajos tīklos YouTube un Facebook.
Raksts tapis sadarbībā ar Ekonomikasministriju.